یکی از اساسی ترین مطالبی که اهل خلاف را از اهل حق ( شیعه امامیه ) جدا می سازد ، همانا مساله توحید می باشد .
اهل خلاف خود را منکر تجسیم می دانند ولی در عین حال با جزم بیان می کنند که خداوند را در آخرت خواهند دید ...
حال سوال ما این است : الان خداوند در چه حالتی است ؟؟
اگر جسم است ، پس هم اکنون از مجسمه هستید !!!
اگر جسم نیست و قرار است در آخرت به جسم تبدیل شود ، که این امر نیز می شود تبدیل و ترکیب در خداوند که منجر به مرکب بودن خداوند می شود اصل توحید آنان زیر سوال می رود !!! (( خداوند آنها می شود همانند خداوند نصارا ))
روایتی وجود دارد که در آن بیان می کند که خداوند به صورت جوانی است که موهای وی مجعد و فرفری است ....
یکی از اساسی ترین مطالبی که اهل خلاف را از اهل حق ( شیعه امامیه ) جدا می سازد ، همانا مساله توحید می باشد .
اهل خلاف خود را منکر تجسیم می دانند ولی در عین حال با جزم بیان می کنند که خداوند را در آخرت خواهند دید ...
حال سوال ما این است : الان خداوند در چه حالتی است ؟؟
اگر جسم است ، پس هم اکنون از مجسمه هستید !!!
اگر جسم نیست و قرار است در آخرت به جسم تبدیل شود ، که این امر نیز می شود تبدیل و ترکیب در خداوند که منجر به مرکب بودن خداوند می شود اصل توحید آنان زیر سوال می رود !!! (( خداوند آنها می شود همانند خداوند نصارا ))
روایتی وجود دارد که در آن بیان می کند که خداوند به صورت جوانی است که موهای وی مجعد و فرفری است ....
ابویعلی در " طبقات الحنابله " ج 2 ص 45 - 46 چنین می گوید :
" روى أبو علی الحسن بن أحمد بن الحسن الحداد الأصبهانی وقرىء علیه أخبرنا أبو العباس أحمد محمد بن یوسف بن مردة المسجدی الأصبهانی إجازة حدثنا عبدالوهاب بن جعفر بن علی المیدانی حدثنا أبو بکر محمد بن عیسى بن عبدالکریم المعروف ببکیر الخراز الطرسوسی بدمشق قال سمعت أبا نصر المظفر بن محمد بن أحمد بن محمد الخیاط حدثنا الحسین بن عبدالله الخرقی وعبدة قالا حدثنا أبو بکر المروذی قال قرأت على أبی عبدالله حدثکم شاذان حدثنا حماد بن سلمة عن قتادة عن عکرمة عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم رأیت ربی عز وجل شاب أمرد جعد قطط علیه حلة حمراء "
یعنی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید :
" خداوند را به صورت نو جوانى دیدم که هنوز موى صورتش در نیامده، سرش پرمو، پیچ پیچ (فرفرى) و داراى زیور و آلات سرخ بود "(( طبقات الحنابلة ، اسم المؤلف: محمد بن أبی یعلى أبو الحسین الوفاة: 521 ، دار النشر : دار المعرفة - بیروت ، تحقیق : محمد حامد الفقی ))
آیا این روایت در نزد اهل خلاف صحیح است ؟؟؟؟
1 - متقی هندی در " کنز العمال " ج 1 ص 228 چنین می گوید :
" 1152 - رأیت ربی فی صورة شاب له وفرة
( طب فی السنة عن ابن عباس ) ونقل عن أبی زرعة أنه قال : هو حدیث صحیح قلت وهو محمول على رؤیة المنام وکل الحدیث السابق کالآتی .
محقق کتاب می گوید : ( کذا وفی المنتخب قلت قال الشیخ جلال الدین السیوطی رحمة الله علیه هو محمول على رؤیة المنام وکذا الحدیث الخ )
- رأیت ربی فی المنام فی صورة شاب موفر فی الخضر علیه نعلان من ذهب وعلى وجه فراش من ذهب . ( طب فی السنة عن أم الطفیل ) "(( کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال ، اسم المؤلف: علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین الهندی الوفاة: 975هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیة - بیروت - 1419هـ-1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : محمود عمر الدمیاطی ))
همچنان که متقی هندی بیان نموده است ، عالم اهل سنت یعنی ابوزرعه این روایت را صحیح می داند .
- الفتنی در " تذکره الموضوعات " ص 12 چنین می گوید :
" فی اللآلئ ابن عباس رفعه " رأیت ربی فی صورة شاب له وفرة " وروی " فی صورة شاب أمرد " قال ابن صدقة عن أبی زرعة : حدیث ابن عباس صحیح لا ینکره إلا معتزلی "
یعنی روایت ابن عباس صحیح است و هیچ کس غیر از معتزله ، این روایت را رد نمی کند .
3 - آلبانی در " ظلال الجنة فی تخریج السنة لابن أبی عاصم " ج 1 ص 210 باب 94 چنین می گوید :
وروى الضیاء عن أبی زرعة الرازی حدیث قتادة عن عکرمة عن ابن عباس صحیح ولا ینکره إلا معتزلی قلت ویأتی فی الکتاب بعض الطرق لهذا الحدیث عن ابن عباس من غیر طریق حماد فهی تشهد لحدیثه وتقویة .
وی بعد از بیان تصحیح ابوزرعه در مورد این حدیث می گوید : این حدیث از قول ابن عباس ، به غیر از طریق حماد ، باز هم آمده است و نشان از تقویت در صحت این روایت دارد .
- ابی یعلی در " ابطال التاویلات لاخبار الصفات " ج 1ص 145 از قول احمد بن حبنل چنین می گوید :
هذا حدیث رواه الکبّر عن الکبّر، عن الصحابة عن النبی(صلى الله علیه وآله وسلم) ، فمن شک فی ذلک أو فی شیء منه فهو جهمیّ لا تقبل شهادته ولا یسلّم علیه، ولا یُعاد فی مرضه .
این حدیث را بزرگان از بزرگان از صحابه روایت کرده اند و هر کس در صحت این روایت شک نماید او جهمى و شهادت او پذیرفته نیست، سلام نباید به او داد و به هنگام مریضى از وى نباید عیادت کرد .
5 - ابی یعلی در " ابطال التاویلات لاخبار الصفات " ج1 ص 141 چنین می گوید :
و قد صححه ابوزرعه الدمشقی و نقل عن الدارقطنی : کل هولاء الرجال معروفون لهم انساب قویه بالمدینه .
یعنی ابوزرعه این روایت را صحیح می داند و دارقطنی نیز گفته است : تمام راویان این روایت معروف بوده و از افراد اصیل مدینه هستند.
- ابی یعلی در " ابطال التاویلات لاخبار الصفات " ج 1 ص 142 به نقل از امام ابوالحسن بن بشار راجع به روایت مذکور می گوید :
صحیح .
ابی یعلی می گوید : فعارضه رجل . فقال : هذه الاحادیث لا تذکر فی مثل هذا الوقت ! ( یعنی فردی اعتراض کرد و گفت : آیا الان موقعیت بیان چنین احادیثی است ؟؟ )
فقال له الشیخ : فیدرس الاسلام ( شیخ گفت : اسلام چنین درس می دهد ) .
7 - ابی یعلی در " ابطال التاویلات لاخبار الصفات " ج 1 ص 143 چنین می گوید :
و ابلغت ان الطبرانی قال : حدیث عکرمه عن ابن عباس عن النبی فی الرویه : صحیح ( یعنی از طبرانی رسیده است که این روایت صحیح است )
8 - ابی یعلی در " ابطال التاویلات لاخبار الصفات " ج 1 ص 148 می گوید :
هذا الحدیث صحیح ( این روایت صحیح است )
ابی یعلی در " طبقات الحنابله " ج 2 ص 134 از قول ابو اسحاق حنبلی ضمن بیان صحت این روایت ، می گوید :
هذه الاحادیث تلقها الامه بالقبول قلیس لاحد ان یمنعها و لا یتاولها ... ( امت اسلامی اینگونه احادیث را قبول دارند پس هیچ کس نباید این روایت را رد کند و تاویل کند .)
السیرة الحلبیة - الحلبی - ج 2 - ص 141
قال الإمام النووی والراجح عند أکثر العلماء أن رسول الله صلى الله علیه وسلم رأى ربه بعین رأسه أی ....
حلبی نیز از قول نووی ( عالم شافعی مذهب ) می گوید : قول ارجح در نزد علما این است که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه - و آله - وسلم ) خداوندش را با چشم سر دیده است .