سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :36
بازدید دیروز :67
کل بازدید :369639
تعداد کل یاداشته ها : 205
103/9/4
8:51 ص
خاطره‌ای از رهبر انقلاب درباره رابطه امام رضا (ع) و مشهدی‌ها
خاطره‌ای از رهبر انقلاب درباره رابطه امام رضا (ع) و مشهدی‌ها

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: از زبان رهبری شنیدم که می‌فرمودند «شفا دادن امام رضا (ع) برای مشهدی‌ها خیلی عادی است؛ خودم دیدم وقتی...

به گزارش خبرگزاری دانشجو، آیت الله مصباح در دیدار دانشجویان دانشگاه چمران اهواز با اشاره به اینکه برکاتی که از ناحیه امام عصر (عج) عاید مردم می شود دارای طیف های مختلفی است، گفت: فهم این مسئله بازگشت می کند به معرفت به مقامات اهل بیت(ع) و امام عصر(عج) آنچه همه ما از وجود امام می شناسیم این است که روزی متولد شده است و روزی هم از دنیا خواهد رفت، حال با عمری کوتاه یا بلند که البته در مورد امام زمان (عج)عمر طولانی صادق است.

وی افزود: امام عصر با کسانی مواجه می شود مثل همه آدمها و از عوامل طبیعی مثل همه انسان ها متاثر می شود؛ رابطه اش با مردم و کسانی که با او مواجه هستند و سایر مردمی که غایب هستند و حضور ندارند پیام هایی است که به آنها می رساند حال اینکه پیام خاص است و یا از طریق نایب است.
آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: غیبت صغری به این معناست که هنوز رابطه اساسی با آن حضرت فی الجمله  ممکن است ولو به وسیله یک نفر؛ این گونه از برکات امام عاید مردم می شود که در سایه ائمه وجود داشته و در مورد امام زمان نیز بوده و هست.

این استاد حوزه با بیان اینکه یک نوع دیگر از برکات وجود مقدس ولی عصر  که عاید مردم می شود در اثر توسلشان و تضرعاتی که می کنند است، تاکید کرد: مردم در پیشگاه الهی ایشان را واسطه قرار می دهند و به برکت ایده های ایشان و توجه ایشان مشکلات توسل کننده گان حل می شود، البته این توسلات ممکن است به خود پیامبر و ائمه اطهار که از دنیا رفته اند نیز انجام گیرد، اما ارتباط با وجود مقدس ولی عصر به خدا نزدیک تر است.
وی تصریح کرد: طبق بعضی از روایات وقتی به پیامبر اکرم(ص) و  ائمه اطهار(ع) متوسل می شویم، آنها هم حواله به امام حی می کنند، نهایتا قضای حوائج و رفع مشکلات به دست آقا صورت می  گیرد ولو توسل به سیدالشهدا  و موسی بن جعفر باشد.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه از بسیاری از روایات برمی آید که غیر از این وجود جسمانی که ما برای پیامبر و اهل بیت(ع) معتقد هستیم یک نوع مرتبه ای وجودی دیگر دارد که فوق عوامل طبیعی و جسمانی است که از آن به مقام نورانیت تعبیر شده، عنوان کرد: برکاتی که نصیب مخلوقات می شود یک شعاعی از این نور است که تصور آن هم برای ما مشکل است، اما همه مسلمانان، بویژه شیعیان اعتقاد دارند که توسل به آنها موجب برآورد شدن حاجات می شود.
مدیر موسسه آموزشی پِِِژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: آنقدر روایات از شیعه و سنی در مورد این مطلب وجود دارد که اگر احصا شود فوق حد  تواتر است که خدای متعال نور اهل بیت(ع) را  در مرتبه مقدمه بر همه عوامل آفرید و همه برکات و فیوضات که در عالم نصیب موجودات می شود یک شعاعی از آن نور مقدس است.
وی با تاکید بر اینکه تصور این امر قدری برای ما مشکل است چه  رسد به اینکه حقیقتش را دریابیم و کاملا تصدیق آگاهانه و عمیق داشته باشیم، گفت: ما حسب تقلید به کلمات اهل بیت(ع) می گوییم این واقعیت وجود دارد و در زیارت جامعه کبیره از امام هادی نیز نقل شده و یکی از گنج های معارف اهل بیت است.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در آیه ای می خوانیم که خداوند خطاب به اهل بیت(ع) که اطراف عرش الهی حلقه زده اند، سخن می گوید در حالی که ما نه عرش خدا را می دانیم؛ یعنی چی و نه نورآنها را و نه اینکه چگونه به دور نور اطراف عرش خدا حلقه زدند یعنی چه! ما حتی روح خودمان را هم درست نمی دانیم که چیست.
این استاد حوزه تصریح کرد: روحی که با ما حرف می زند و با ما ارتباط برقرار می کند و اینگونه درک کردن ها  مخصوص روح است و متعلق به بدن نیست، اما خود ما نمی دانیم که این «ما» چیست، در حالی که کسانی از سر جهل و غرور  می گویند این روح همان دستگاه مغز و اعصاب است  و چیز  دیگری نیست در حالی که آنها که در بحث های عقلی دقت دارند،  اثبات می کنند که محال است آنچه را که من اراده می کنم یا به صفاتی که به خودم نست می دهم متعلق به این اعصاب یا  سلول های مغز باشد.
وی با تصریح بر اینکه روح بدن را  به حرکت در می آورد و آن را اداره می کند، خاطرنشان کرد: روح حرکات مغز را کنترل می کند و می تواند بر فعالیت های بدن تسلط پیدا کند، حتی نه بر بدن خود بلکه بر بدن دیگران هم تسلط دارد.
آیت الله مصباح یزدی  با بیان اینکه وقتی ما روح مان را که عین خودمان است و همه آثار ماست می بینیم به همان مقدار باید متواضع باشیم، تصریح کرد: باید اعتراف کرد که چیزهای هست که ما نمی فهمیم، اما می دانیم که هست؛ موجودات مادی که می شناسیم و کم و بیش در بین آنها  تصرف می کنیم و از آنها استفاده می کنیم، اما نمی دانیم چه هستند.
این استاد حوزه عنوان کرد: باید بپذیریم که چیزهای زیادی هست که ما نمی دانیم و نمی شناسیم و درک نمی کنیم در حقیقت باید اعتراف کرد آنجا که مادیات است را نمی توانیم درک کنیم، چه رسد به اینکه بتوانیم روح خودمان را درک کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کتب اهل سنت آمده که نور پیغمبر و نور حضرت علی با هم آفریده شده اینها هر دو یک نور بودند و بعد مشتق شدند نیمی برای پیغمبر و نیمی برای علی (ع) و ازین نور همه چیز آفریده شد؛ همه برکات بهشت و نعمت هایی که هست از شعاع نوری است که نیمش متعلق به پیغمبر است و نیم دیگر آن متعلق به علی (ع)است.
آیت الله مصباح یزدی افزود: زمانی که حضرت امام در نجف بودند هر شب زیارت جامعه را می خواندند این مقام  چیزی فراتر از عرصه زمان است و در فلسفه الهی اثبات شده است که موجودات مادی در ساحت زمان هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: به هر حال مقام نورانیت اهل بیت واسطه فیض الهی نسبت به همه اوامر است؛ یعنی آنقدر این مقام عظمت دارد که این فیض ها همه شعاعی از آن است و همان طور که در حدیث کسا می خوانیم خلقت برای آنهاست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: انوار اهل بیت(ع) الماس هستند که هدف اصلی از خلقت، آنها هستند اما اینکه آنها چقدر می ارزند را نمی توان با ارقامی که ما با آن آشنا هستیم  حساب کرد،گاهی با اشاره یکی از اهل بیت بیماری که میلیونها تومان خرج کرده و شفا نیافته در حالی که با یک اشاره ائمه شفا پیدا می کند.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه هزاران نمونه از نزدیک دید شده که چه کسانی در حرم حضرت رضا(ع) شفا پیدا کرده اند، گفت: مثلا جریانی که خود بنده مستقیما از زبان رهبری شنیدم اینطور بود که «دو یا سه ماه پیش بود که اتفاقا در مشهد خدمت ایشان شرفیاب شدم.
این استاد حوزه گفت: ایشان فرمودند که شفا دادن امام رضا (ع) برای مشهدی ها خیلی عادی است؛ خودم دیدم وقتی بچه بودم به همراه پدرم به مسجدی به نام مسجد ترک ها رفتیم. موذنی داشت به نام کلب الرضا که نابینا بود و به همین علت معروف شد به نام کلب الرضا عاجز؛ یک روزی که من پیش پدرم بودم و  دیدم کلب الرضا آمد در حالی که بینا شده بود؛ پدرم به او گفت: می بینی؟ گفت بله و شروع کرد به تشریح چهره پدر؛ پرسیدیم چه شده که شفا یافتی؟ گفت در بازار بعضی دخترم را سرزنش می کردند به دخترم گفتم مرا به حرم ببر وقتی رسیدیم گفتم تو برگرد خانه آنگاه گفتم ای مولا من سالهاست نابینایم و گریه نکردم و گفتم راضی ام به رضای خدا اما حالا تحمل نمی کنم به ناموسم را سرزنش کنند مرا شفا بده یا هم همین جا مرا بمیران. خواب رفتم و بیدار شدم آنگاه دیدم که شفا یافتم.
وی با اشاره به اینکه این مسائل نشان می دهد که ائمه چه مقامی دارند، تصریح کرد: همین طور که شما دانشجویان در این ایام شلوغ و در این نیمه  شعبان به حرم حضرت معصومه(س) مشرف شده اید و در حالی که چند میلیون انسان فریاد می زنند «یا صاحب الزمان» آقا چطور این چند میلیون صدا را می شنود، چگونه آنها را از هم تشخیص می دهد، چطور می فهمد که حاجاتشان چیست و چه طور باید حاجاتشان را برآورده کند؟
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: ائمه مقامی دارند که وقتی انسان به آن متوسل می شود می تواند حاجت خود را بگیرد.
این استاد حوزه با بیان اینکه ائمه به خاطر بندگی به درگاه خدا همه چیز دارند، عنوان کرد: ما از این مقاماتی که اهل بیت دارند باید به صورت های مختلفی متناسب با خودمان استفاده کنیم، باید از پیام های لفظی که در گذشته عنوان کردند و در زمانی که ابزار نبود و علما با قلم و مرکب روی کاغذ نوشتند و  آنها را از دشمنان مخفی کردند، استفاده کنیم.
وی افزود: در زمان طاغوت، مبارزان و انقلابیون بسیاری از اسناد را دفن می کردند و گاهی کتبی را که به صورت بسیار پر زحمت فراهم آورده بودند زیر خاک پنهان می کردند تا از آن محافظت کنند تا به دست ساواک نیفتد همانطور که بسیاری از اصحاب امام صادق(ع) و امام موسی بن جعفر(ع) به خصوص روایات اهل بیت را سال های بسیار زیادی دفن کردند و وقتی بیرون آورده می شد، بسیاری از آنها پوسیده بود، تصور کنید که چقدر سخت است در این فضا حفظ کردن آثاری برای آیندگان و برای نسل هایی که هزار سال بعد می آیند.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه با سختی پیام ها و سخنان ائمه را حفظ می کردند، گفت: آیا حقیقتاً پیام هایی که از وجود حضرت ولی عصر(عج) و پدرانشان به ما رسیده را درست استفاده می کنیم؟ چقدر از ما چقدر از روایات اهل بیت را بلد هستیم؟ چند کتاب در مورد روایات اهل بیت خوانده ایم؟
این استاد حوزه افزود: بسیاری از این مسائل را بزرگان می دانند و درباره آن تحقیق می کنند و هر آنچه که مربوط به عمل ماست در رساله های عملیه می نویسند و البته اینها یک صدم مطالبی است که از ائمه نقل شده و بسیاری از مطالب وجود دارد که مربوط به اعمال روزانه،  معارف و اخلاقیات آنهاست که ما سراغشان نمی رویم و تنها در لابه لای کتابخانه ها پیدا می شوند.
وی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان تصریح کرد: ابو علی سینا کتابی در باب طب نوشته که از آن بسیار استفاده می شود حال آیا ما به همین اندازه به پیام های ائمه دقت می کنیم؟ ما این همه می گوییم «یا صاحب الزمان» «یا صاحب الزمان» برای چیست؟ و این وظیفه ما است که نسبت به اهل بیت بشنویم و بفهمیم و درک کنیم.
آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از افراط و زیاده روی در توسل به ائمه عنوان کرد: البته بسیاری در توسل به ائمه افراط می کنند و فکر می کنند توسل یعنی فقط دعا کردن و مثلا اگر مریض شوند دارو را ترک کرده و فقط به سراغ فلان دعا می روند.
مدیر موسسه آموزشی پِِِژوهشی امام خمینی (ره)  تصریح کرد: هرگاه امام صادق (ع) مریض می شدند کسی را برای شفاعت به زیارت امام حسین(ع) می فرستادند.
وی با اشاره به یک حدیث قدسی عنوان کرد: در یک حدیث قدسی آمده که حضرت موسی(ع) مریض شد و به خدا گفت خدایا مرا شفا بده وحی آمد که یا موسی به سراغ فلان طبیب برو و فلان دارو را بگیر شفا می یابی؛ موسی خودش آن دارو را تهیه کرد و شفا نیافت، عرض کرد خدایا من دستورات را انجام دادم اما شفا نیافتم، وحی آمد که گفتم پیش فلان طبیب برو تا شفا یابی.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه باید سنت ها را طی کنیم تا به جایی برسیم و اگر اینگونه نباشد رشدی صورت نمی گیرد، تاکید کرد: اگر کسی بگوید خدایا گرسنه ام و سیرم کن دیگر مزرعه ای بوجود نمی آید و کاری انجام نمی شود در حالی که دعا کردن یکی برای این است که انسان در هر حالی به خدا توجه داشته باشد، بداند که این وسیله خودش مستقل عمل نمی کند و خداست که از راه اینها شفا می دهد.
مدیر موسسه آموزشی پِِِژوهشی امام خمینی (ره) گفت: وقتی که نمرود به حضرت ابراهیم(ع) گفت تو چه کسی را می پرستی؟خدای تو کیست؟گفت که خدای من کسی است که غذا به من می خوراند؛ نگفت خلق می کند غذای و روزی و آب من را می دهد.
وی با تاکید بر اینکه انسان باید طوری باشد که همه این موضوعات و نیازهایش را ابزاری در راه خدا ببیند، افزود: خدا باید ببیند که کار اصلی ما اوست و بقیه چیزها وسایلی است که او خلق کرده است بنابراین معنای توسلات این نیست که ما نظام عالم را نادیده بگیریم.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ما باید رابطه خود را با امام زمان(عج) حفظ کنیم، تصریح کرد: هر چه داریم از برکت امام زمان است، اگر انقلابی هست و اگر پیروزی هست، اگر امامی داشتیم و رهبری داریم از نور وجود حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) است؛ با اشاره اوست که کارها پیش می رود و اگر ما چنین لیاقتی را داشتیم که ایشان اشاره بفرمایند کارهایمان سامان می یابد.
مدیر موسسه آموزشی پِِِژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه مشکلات ما باید با استفاده از اسبابی که خدا برای ما قرار داده حل شود، گفت: باید کار و تلاش کنیم و توجه داشته باشیم که اثر حقیقی از خدای متعال با وساطت حضرت ولی عصر است.
وی گفت: باید سعی کنیم نمونه ای از آنچه که ائمه را به این مقام رسانده در خودمان بوجود آوریم.
آیت الله مصباح یزدی افزود: امام، امام شده تا دست دیگران را بگیرد و به آنجایی که خودش رفته و آن راهی که خدا به آن راهنمایی کرده برساند و در این شرایط وظیفه ما این است که وقتی به ما گفت بیا به این راه بریم، راه را طی کنیم نه اینکه فقط مسئله اش را بدانیم یا کتابش را بخوانیم.
این استاد حوزه تصریح کرد: آنچه امام و پیغمبر را به این مقام  رساند این بود که در برابر خدا اراده خودشان را از دست دادند یعنی حکم آنچه تو فرمایی.
وی با تاکید بر اینکه هر قدر می تونیم باید این مسئله را تمرین کنیم تا اراده مان را همان اراده خدا کنیم، عنوان کرد: اراده خدا بوسیله انبیا و ائمه و معصومین به ما ابلاغ شده که باید سعی کنیم مو به موی آن را اجرا نماییم آن زمان است که شعاعی از نورانیت بر ما هم می تابد.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: این ایام فرصتی است که روابطمان را با امام زمان تقویت کنیم، چیزهایی که فرموده اند را درست یاد بگیریم، در مشکلات توسل داشته باشیم البته نه تنها مشکلات مادی بلکه در تمام مشکلات توسل کنیم.
مدیر موسسه آموزشی پِِِژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اگر روزی با امام زمان روبرو شدیم و امام فرمود پیام هایی که من از هزار سال پیش برای شما فرستادم گوش کردید و خواندید؟ سرمان را از خجالت به زیر نیندازیم.

  
  

نقی نامی که فخر آسمان است

                                           تلفظ کردنش حظ دهان است

امام قد بلند ماه رویی

                                           که جد صاحب الزمان است

به کوری دو چشم آن حقیری   

                                           که از فرط حقارت بد دهان است

به هر دیوار این دنیا نوشتم     

                                           نقی زیباترین نام جهان است

 


  
  

سردار شهید نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه قدس در جنوب شرق، در تاریخ 26 مهر 1389 در آخرین عملیات تروریستی و انتحاری گروهک ریگی (تا قبل از دستگیری سرکرده این گروهک) در منطقه «پیشین» سیستان و بلوچستان به همراه سردار محمدزاده فرمانده سپاه این استان و چندین نفر دیگر از نیروهای سپاه و سران قبایل بلوچ به شهادت رسید.

تصاویر زیر عکس هایی کمتر دیده شده از این کشاورززاده اهل روستای ینگجه از توابع سر ولایت شهرستان نیشابور و علمدار وحدت در میان قبال و طوایف جنوب شرق کشور است که تقدیم مخاطبین مشرق می‌شود.
باشد که در روز محشر ما را از شفاعت خود محروم نکند.




اعطای درجه سرتیپی به سردار شوشتری توسط فرمانده معظم کل قوا
بوسه سردار بر پیشانی فرمانده
کشاورززاده ای از روستای ینگجه
در کنار سردار شهید محمدزاده
در میان قبایل و طوایف سیستان و بلوچستان

  
  

روز ظهور مهدی(ع) مقارن با عاشوراست

   

یکی از مطالب اسرار آمیز حضرت ولی عصر (عج) تقارن روز ظهور آن حضرت با روز عاشورای حضرت سیدالشهدا (ع) و روز شهادت جانگداز آن امام مظلوم و پیشوای آزادی است. اصل تقارن این دو جریان و مصادف بودن روز ظهور با روز شهادت امام حسین (ع) مطلبی است که در عده ای از روایات اهل بیت علیهم السلام وارد شده است. ابوبصیر می گوید حضرت ابوجعفر امام باقر (ع) فرمود:

«یخرُجُ القائِمُ (ع) یومَ السَّبت یئمَ عاشُورا اَلیوم الذِی قُتِلَ فِیهِ الحُسَین (ع)»(1)

قائم آل محمد علیهم السلام در روز شنبه روز عاشورا همان روزی که حسین (ع) در آن کشته شد، خروج خواه کرد.

و نیز از حضرت صادق (ع) نقل کرده که فرمودند:

«اِنَّ القائِمُ صَلواتُ الله عَلَیه ینادِی اِسمَهُ لَیلَهَ ثَلاثَ وَ عِشرِین وَ یقُومُ یومَ عاشُورا یومُ قُتِلَ فِیهِ الحُسَین بن عَلِی علیهماالسلام»(2)

حضرت ولی عصر (ع) در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به نام شریفش ندا می شود و در روز عاشورا روزی که حسین بن علی علیهماالسلام در آن کشته شد، قیام خواهد کرد.

 

 

 

و از کتاب غیبت شیخ طوسی از علی بن مهزیار نقل کرده که حضرت امام محمد باقر (ع) فرمودند:

«کأنّی بِالقائم یوم عاشُورا یوم السّبَت قائِماً بَینَ الرُّکنِ وَ المَقام وَ بَینَ یدَیهِ جِبرِئیل (ع) ینادِی: البَیعَه لله فَیملأها عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلمَاً وَ جوراً»(3)

گویا می نگرم قائم (ع) را که در روز عاشورا روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند: بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند همانگونه که پر از ظلم و جور شده بود.»

و در کتاب غیبت نعمانی از ابوبصیر روایت شده که حضرت صادق (ع) فرمود: «یومَ القائِمُ یوم عاشُورا؛ یعنی، قائم (ع) در روز عاشورا قیام خواهد کرد.»(4) این مطلب از دو نظر شایسته توجه و بررسی است:

1. ورود این اخبار فراوان اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان پیامبر اکرم (ص) و عنایت و اصرار آنان بر ابلاغ و رساندن این موضوع به مردم است که روز ظهور حضرت ولی عضر روز عاشورا می باشد. اگر یک روایت در این باب بود، حساسیت ایجاد نمی کرد ولی با ملاحظه این اخبار عدیده از امامان معصوم علیهم السلام اذهان متوجه این نکته می شود که آنان اهتمام کامل داشته اند که مطلب فوق را به مردم برسانند و امت را متوجه این موضوع بسازند.

2. تقارن خود این موضوع و این حادثه ی فوق العاده و دو حرکت بزرگ و جهانی، یادآور شدت ارتباط و پیوند آن دو محور حرکت، و آن دو انسان بی نظیر و آن دو امام معصوم است. چنانکه یادآور پیوند و اتصال عمیق بین جریان کربلا با ظهور حضرت مهدی (عج) می باشد. و به تعبیر دیگر جریان جگر خراش کربلا «کنش» و جریان عظیم ظهور و قیام ولی عصر، «واکنش» آن است.

از این رو، عکس العمل با خود عمل از نظر ظرفیت، توان، توسعه و گستردگی تناسب کامل دارد. اگر آن روز ظلم و ستم به نهایت رسید و امام حسین (ع) بی باکانه همه ی آن بلاهای فوق طاقت را تحمل فرمود. حضرت ولی عصر (عج) نیز حرکتی عظیم خواهد داشت که طوفان آن همه جا را فرا بگیرد و امواج خروشان آن، دریای بیکران هستی را به خروش آورد و جبران آن جنایت ها و ستمگری های بی حساب را بنماید. دشمنان امام حسین (ع) را به کیفر عمل خطرناکشان برساند و قلب آن امام معصوم و یاران وی را شادمان گرداند. انشاء الله.

 پی نوشتها :

تهذیب الاحکام ، شیخ طوسی ، ج 4 ، ص 333.

الغیبه ، شیخ طوسی ، ص 452.

الغیبه ، ص 453.

بحارالانوار ، ج 52 ، 297. 

  
  

توصیه علامه حسن زاده آملی

انسان دو دهان دارد: یکى گوش که دهان روح او است و دیگر دهان که دهان تن او است. این دو دهان خیلى محترم‏اند. انسان باید خیلى مواظب آن‏ها باشد. یعنى باید صادرات و واردات این دهنها را خیلى مراقب باشد. آن‏هایى‏که هرزه خوراک مى‏شوند، هرزه کار مى‏گردند. کسانى که هرزه شنو مى‏شوند، هرزه گو مى‏گردند. وقتى واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف مى‏شود. یعنى قلم او هرزه و نوشته‏هایش زهرآگین خواهد داشت. حضرت وصى، امیرالمؤمنین، علیه السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بى‏نیاز نیست و آب‏ها گوناگون‏اند. هر آبى که پاک است، آن نبات هم پاک و میوه‏اش شیرین خواهد بود; و هر آبى که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است. خود عمل، حاکى است که از چه آبى روییده شده است


  
  
<      1   2   3   4   5      >